Wat wil jij, leraar? @ 21 Aug 2015

Terug

Nog luttele dagen en iedereen is weer terug op school. Hopelijk. Vorig jaar was dat op een aantal scholen niet zo, vanwege de MH17, en ook dit jaar zal dat voor sommige scholen niet zo zijn. Bijvoorbeeld bij het gymnasium waar de Duitse Anneli op zat.

Maar over het algemeen komt iedereen gelukkig weer terug uit Italië, Spanje, De VS, de Caraïben, Vlieland , Estland, of waar dan ook vandaan.
En dan begint het schooljaar weer. Je hebt je rooster al gekregen, de namenlijsten met leerlingen in de verschillende klassen. Mogelijk ben je mentor. De eerste vergaderingen staan voor de deur. Voor je het weet zijn de eerste lessen weer achter de rug.

Hoe?

Is dit het derde jaar dat je les geeft? Of het drieëntwintigste? Vind je je werk nog altijd inspirerend? Wat brengt het je? Wat inspireert je? Wat heb je nodig om geïnspireerd te worden of te blijven? Welke stap zou je willen nemen in je docentschap als het helemaal alleen aan jou zelf lag? Hoe zou je willen werken? Met klassen? Liever helemaal anders? En hoe dan? Of doe je dat al? En hoe reageren je collega’s daar op?

Wat is jouw visie op onderwijs? Hoe zie je je eigen rol als het gaat om het hebben van invloed op de keuzes die de school maakt in onderwijsontwikkeling en – vernieuwing? Kijk je wel eens naar filmpjes over onderwijsvernieuwing? Volg je docenten die onderwijsvernieuwers zijn? Lees je erover? Of zou je het allemaal willen houden zoals het nu is? En zo ja, waarom dan? Hoe zijn je overtuigingen over de ontwikkeling van het onderwijs en over de dingen die wel of niet nodig zijn? Heb je het gevoel dat wat jij denkt verschil maakt? Wordt er naar je geluisterd als je je eigen ideeën op school te berde brengt? Hebben de docenten bij jou op school een vinger in de pap als het gaat om plannen voor de toekomst? Hoe staat de schoolleiding tegenover onderwijsontwikkeling? Praat je daar wel eens met hen over? Praten zij wel eens met jou over dit onderwerp?

Hoe beginnen jullie als vakgenoten het nieuwe schooljaar? Hoe ziet een vergadering eruit? Of vergaderen jullie niet? Kun je als collega’s samen echt praten over de dingen die je bezighouden of werken jullie de overbekende agenda af zonder werkelijk contact met elkaar te hebben? Als een van je collega’s iets zegt waar je het niet mee eens bent, durf je dat dan te zeggen? Is er ruimte om het oneens te zijn met elkaar? En hoe gaat het dan verder?

Wat wil je?

Ga je meestal na een schooldag met energie naar huis of ben je helemaal uitgewoond? Waar ligt dat aan? Wat gebeurt er met jouw energie op school? Wat zou je willen dat er gebeurde? En wat is jouw eigen invloed daarop?

Kortom: wat wil jij? Hoe zou jij werkelijk willen lesgeven als je de kans had? Stel dat er helemaal geen restricties waren, welke vorm zouden jouw lessen dan hebben? En waarom zo? Wat zou het effect zijn op het leren van de leerlingen? Heb je wel eens aan leerlingen gevraagd wat hen inspireert in de les? Welke vormen hen aanspreken? Hoe zij het zouden doen als ze de kans kregen? En zou je iets willen en kunnen doen met de ideeën die leerlingen daarover hebben?

En wat zouden jouw collega’s daar van merken? Hoe zou je eigenlijk willen omgaan met je collega’s? Wat zou je met hen willen delen aan gedachten, kennis, materiaal? Wat zou je met hen willen ontwikkelen? Hoe zie je dat voor je? Weten jouw collega’s dat je zo denkt? Weet je van hen wat zij zouden willen als ze de kans kregen? Vraag je dat wel eens?

Wat zou jij willen? En wat is de eerste stap?
 


News powered by CuteNews - http://cutephp.com