Wat ik had willen leren @ 22 Feb 2017

Een bevriende Zuid-Afrikaanse wetenschapper met duizenden Facebookvrienden -veel Zuid-Afrikaanse studenten, maar ook anderen- stelt vrijwel dagelijks een vraag op Facebook die aan het denken zet. Hij krijgt steeds veel reacties.  

Ik verzocht hem de volgende vraag aan zijn FB vrienden voor te leggen:

Wat had je op school willen leren, maar is je daar niet geleerd?

Op de vraag reageerden meer dan honderd mensen. De antwoorden kwamen, samengevat, op het volgende neer:

Praktische vaardigheden en kennis

Ik had willen leren hoe ik met geld moet omgaan, mijn belasting moet invullen, hoe ik moet sparen, investeringen doen, een contract checken. Ik had willen leren kritisch denken, conflictbeheersing, onderhandelen. Graag had ik iets geleerd over agro-ecologie, tuinieren, zelf een tuin aanleggen en goed onderhouden. De dingen in- en rondom het huis. Een band plakken, de wasmachine repareren.

Een muziekinstrument bespelen, muziek componeren. Ballet.Drama. Kunst.

Hoe moet je een kind opvoeden? Hoe werkt borstvoeding?

Hoe kies je een studie, een goede universiteit. Hoe maak je keuzes in het algemeen? Hoe neem je beslissingen?

Ik had Afrikaanse talen willen leren. Zoals Zulu en Xhosa en talen zoals Chinees,Latijn, Portugees.

Alles over de geschiedenis van ons land. Ook de minder aangename. Alles over (pre-) Jan van Riebeeck, de geschiedenis van apartheid en pre-apartheid. De werkelijke historie van Zuid-Afrika. Afrikaanse helden en pioniers, geschiedenis gezien door de ogen van inheemsen.

Dingen zoals mediageletterdheid, onderzoeken, maar ook typen.

Hoe kan ik omgaan met de ins- en outs van politiek?

Evolutie, paleontologie, zoölogie, astrofysica.

Wetgeving, strategisch denken, ondernemerschap, HRM, timemanagement. Dingen die je moet weten als je een arbeidsplaats betreedt en die je op school nooit geleerd hebt. Coping, communicatie, Eerste hulp

Over wetenschap

Niet WAT, maar HOE je moet leren. HOE te denken, in plaats van WAT te denken. Het verschil tussen onderwijs, kennis en wetenschap en hoe e.e.a. toe te passen. De geschiedenis van de moderne wetenschap. Innovatie. Robotics, Computerwetenschap.

Over onszelf en anderen

Hoe kan ik mijn eigen verhaal schrijven. Hoe kan ik dingen maken die er toe doen? Hoe kan ik dingen waarderen die er toe doen? Levenskunst had ik willen leren, hoe een goed burger te zijn. Hoe begrijp ik vrouwelijke logica? Hoe kan ik mijn eigen talenten leren herkennen, voeden en gebruiken? Hoe weet ik wat mijn roeping in het leven is? Hoe kan ik mijn community helpen? Hoe kan ik met vertrouwen leren spreken en achter mezelf staan? Hoe kan ik leren mijn passie te volgen in plaats van geld?

Metafysica, meditatie, mindfulness, emotionele intelligentie, hoe kan ik het geluk in mezelf vinden, hoe kan ik omgaan met eenzaamheid,?

Respect, leiderschap, normen, waarden, common sense, geweldloos communiceren, assertiviteit, people skills, je comfortabel voelen met jezelf als je alleen bent, (religieuze) tolerantie, compassie. Habits of mind. Niet alles zo maar voor waar aan te nemen wat een autoriteit zegt. Leren dat perceptie de realiteit beïnvloedt. Hoe kan ik leiden? Hoe kan ik nieuwsgierig blijven naar de wereld?

En jij?

De Zuid-Afrikaanse situatie is niet helemaal vergelijkbaar met de Nederlandse, maar veel is wel vergelijkbaar. Wat herken jij in bovengenoemde onderwerpen en wat mis jij?

Wat vind jij helemaal niet in het onderwijs thuishoren van bovengenoemde zaken?

Welke van deze zaken zijn gemakkelijk in te passen in het huidige onderwijssysteem en wat zou een grotere verandering vragen?

 

 

 

 


News powered by CuteNews - http://cutephp.com