Deze vijf dingen @ 18 Feb 2018

Onlangs zag ik een filmpje met een verhaal van Simon Sinek, een begaafd spreker die vaak goede en inspirerende dingen zegt. Ik ga hier in op vijf dingen waar hij over sprak en vertaal ze naar het onderwijs.

  1. Doe wat je wilt doen , en laat anderen doen wat zij willen doen.  In mijn werk als coach hoor ik regelmatig dat docenten vol met ideeën zitten, bijvoorbeeld als beginnend docent, maar ook in latere perioden. In de tijd dat ik les gaf was dat ook al zo. Wat regelmatig gebeurt is dat mensen met ideeën worden afgeremd door mensen in school die zelf iets anders willen doen en daar de ander in willen meenemen. Neem een sectie waar iemand een leuk nieuw idee heeft. Soms  krijgen ze bijval, maar vaak ook niet. Dan wordt hen gezegd: veel plezier, maar daarvoor heb ik geen tijd, geen zin, of wat dan ook.
    Naar mijn idee zou het goed zijn wanneer mensen de ideeën die hen energie geven op school kunnen doen als het enigszins mogelijk is. Ook als dat betekent dat het niet direct vernieuwend is, maar wel inspirerend voor de leerlingen. Dan krijg je een school waar de een echt werk maakt van onderwijsvernieuwing en de ander van verhalen vertellen of reizen voorbereiden. Dit hele verhaal geldt uiteraard ook voor schoolleidingen. Gepersonaliseerd leren, verschillend zijn, verschillende talenten hebben, geldt ook voor docenten.
  2. Neem de verantwoordelijkheid voor je eigen daden. Prima dus, als je nieuwe ideeën hebt, hopelijk mag je ze uitvoeren, maar neem er dan ook de hele verantwoordelijkheid voor. Net zoals voor je dagelijkse gewone werk. Zorg dat dingen in orde zijn. Dat geldt ook voor de dingen die je mogelijk niet zo leuk vindt en die toch moeten. Dus, neem niet alleen verantwoordelijkheid voor de dingen die jij leuk vindt, maar ook voor alle dingen die van je verwacht worden. Hoe vanzelfsprekend dat ook klinkt, het is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Heel vaak kom ik mensen tegen die naar een ander wijzen. De schoolleiding, de collega’s en vooral ook de leerlingen. Kijk eerst en vooral naar je eigen rol en bijdrage aan het geheel, neem je eigen verantwoordelijkheid. En spreek daarna eventueel anderen aan, rechtstreeks. Praat niet over anderen achter hun rug. Dat is uiteindelijk ook het plezierigst.
  3. Zorg voor elkaar, houdt rekening met elkaar. Er was een tijd, ik gaf les, dat ik op het punt stond langdurig ziek te worden, maar dat wist ik toen nog niet. Ik wilde domweg niet voelen dat ik veel te weinig energie had. Liep in feite te lang door. In die tijd liet ik wel eens een steek vallen. Een collega in de sectie ruimde zonder daar veel woorden aan vuil te maken de gevallen steken op. Toen ik dat ontdekte deed me dat geweldig goed. Ik leerde in die periode veel over hulp vragen, hulp geven en hulp ontvangen. Onbetaalbaar om collega’s te hebben, en te zijn, die omzien naar elkaar en naar hun leerlingen. In mijn werk als leerlingbegeleider hoorde ik vaak dat leerlingen over een collega zeiden: dat is zo’n fijne leraar, bij hem/haar kun je altijd terecht.
  4. Leer werkelijk te luisteren. Te vaak komt het voor dat in vergaderingen, maar ook aan de koffie, mensen niet werkelijk luisteren naar elkaar. De gedachten dwalen af, mensen kijken op hun telefoon of doen iets anders. Veel mensen horen wel wat gezegd wordt, maar zijn daarna vooral bezig met het bedenken wat ze zullen antwoorden. Ze luisteren niet, ze reageren om hun hun eigen mening te geven. Echt luisteren, je afvragen: waarom zegt die ander dat? Wat is zijn werkelijke boodschap?  De ander het gevoel geen dat hij werkelijk gehoord wordt is heel prettig voor de ander, die zich daarmee gehoord en gezien voelt en daardoor verbindt het.  Dat geldt ook voor leerlingen. Leerlingen die zich gehoord en gezien voelen, zijn prettige leerlingen.
  5. Je bent niet je positie. Leerlingen kunnen soms aardig en soms naar doen, ouders kunnen je hartelijk, maar ook erg lomp benaderen. Collega’s zijn niet altijd even beleefd of respectvol, en een andere keer bijzonder vriendelijk. Schoolleiders en docenten worden vaak aangesproken in hun rol. Velen zien niet de mens achter de positie. Het zou goed zijn dat wel te doen. Je bent nog meer dan alleen de schoolleider of de docent. Gelukkig maar.

 


News powered by CuteNews - http://cutephp.com